practical day.

Assalamualaikum.

Hari ni macam hari-hari isnin yang biasa.. bangun.. buat kerja.. etc. biasanya saya akan baca satu quote yang boleh menaikkan semangat sebelum memulakan hari. tak kisah lah, from twitter ke, fb ke, books,.. apa2 aja. tapi hari ni.. saya bangun lambat dan dah lambat untuk take time for my 'motivational time'. sigh. 

tapi mungkin hari ini hari istimewa buat saya. Allah nak bagi saya feel betul2 perasaan motivasi tu. mungkin selalu berkait dengan teori (bacaan) sahaja.. tapi hari ini.. saya dapat 'praktikal' (lihat sendiri). Allah itu Maha Bijaksana.. dia aturkan perjalanan saya pada hari ini dengan sungguh teratur dan mudah sahaja bagi semua urusan :')

as stated earlier, i woke up late today. after doing some work at home, i went out to settle other things. keluar saja dari rumah.. ramai betul budak2 sekolah. rupa-rupanya budak baru habis sekolah. so saya bawak kereta slow sikitlah. tengah mengharungi ramai pelajar2 sekolah dengan geng masing2.. tiba2 ada seorang student ni nak melintas jalan.. tapi dia bukan seorang.dan dia bukan dengan kawan2nya. he's with his father. ayahnya seorang yang buta. ayah nya ambil anaknya dari sekolah, walaupun buta.. tapi effort nya untuk menjadi seorang ayah yang bertanggungjawab, bagi saya adalah satu sukses. saya bagi laluan pada si ayah dan anaknya untuk menyeberang jalan, kebetulan pada masa itu saya buka cermin kereta, selesai mereka menyeberang jalan.. saya dengar pelajar itu berkata kepada saya, "terima kasih kak.." mungkin dia perasan yang saya melihat ayahnya.. dia kemudiannya memandang ayahnya.. dan kemudian toleh ke arah saya semula dengan senyuman. senyuman yang bagi saya.. penuh makna. senyuman yang bagi saya bermaksud " iya.. dia ayah saya.. dan saya bangga dia ayah saya..".

saya senyum kembali sambil mata saya berkaca. anak itu sungguh baik pekertinya berbanding pelajar lain yang sebelum itu ada menunjukkan jari tengahnya kepada saya semasa saya memandu. anak itu memegang erat tangan ayahnya, tanpa menghiraukan rakan-rakan lain. anak itu masih boleh tersenyum dengan ikhlas. 

dalam hati kecil saya.. bolehkah saya mendidik anak-anak saya sebegitu rupa jika ditakdirkan oleh Allah nanti dalam serba kekurangan.. atau setidaknya.. adakah saya ini anak yang baik buat kedua ibu bapa saya..

kejadian hari ini benar-benar menarik emosi saya. saya teringat satu iklan di thailand yang begini :





there are no perfect fathers. but a father will always love perfectly. siapa-siapa pun ayah kita.. berbanggalah. kerana dia berupaya mendidik kita menjadi siapa kita hari ini. 




siapa-siapa pun kita. dia tetap akan menyayangi kita. tapi tergamak kah kita melakukan perkara-perkara yang akan mengguris perasaannya..? :')

p/s- nota ini untuk diri sendiri.. sekadar berkongsi perasaan :)

Comments

  1. agree with u...

    *kaitan dgn tjuk entry??

    ReplyDelete
  2. kasih sayang ayah sebenarnya tersirat. touching.

    ReplyDelete
  3. kasih sayang ayah sebenarnya tersirat. touching.

    ReplyDelete
  4. terharunya...memang baik budi pekerti budak tu. tak malu pon walaupun ayahnya buta. orang sekarang ni ramai yg malu mengaku ibu/ayah mereka sebb diorang miskin. astaghfirullahalazim

    ReplyDelete
  5. Setuju...kasih ayah kasih berkerja keras untuk membesarkan anaknya...i love my papa

    ReplyDelete
  6. hmmm.... harap kasih sayang budak tu terhadap ayahnya yang buta akan berkekalan hinggalah dia dewasa..sebab selalunya bila dah dewasa, kasih sayang tu akan pudar sikit demi sikit.... :(

    ReplyDelete
  7. tersentuh hati bila baca..pasti ayah dia bangga anak anak mcm tu..:)

    ReplyDelete
  8. kecik ati..eh...terusik ati...hukhukhuk :(

    ReplyDelete
  9. Beruntunglah pd siapa yg masih ada ayah.Walau siapa ayah kita,sygilah dia.
    :)

    ReplyDelete
  10. alhamdulillah dapat anak soleh

    ReplyDelete
  11. touching...

    teringat arwah bapa saya...

    kak fatin, saya share link cite kak fatin ni di fb...

    semoga bermanfaat buat semua... :)

    ReplyDelete
  12. harap2 kasih syg ayah & anak tu berkekalan..

    ReplyDelete
  13. OMG...mata berkaca pagi2 when i read this. miss my dad. (T^T)

    ReplyDelete
  14. Sedih yer baca...huhu

    ReplyDelete
  15. dia sorg je ayah kita.. sayangi dia seadanya..

    ReplyDelete
  16. iklan pertama OKla...anak balik lambat kene marah tu normal untuk elak jadi apa2 kat anak dia tapi anak dia degil terlanjur jugak pastu nak bunuh diri...

    iklan kedua tu ayah dia lembut je sepanjang masa sampai anak terlanjur..

    Pesanan untuk anak, jadilah anak yang tidak menyakitkan hati ayah. Pesanan untuk ayah, jadilah ayah yang lembut pada waktu yang sesuai dan keras pada waktu yang sesuai jugak. Pesanan untuk masyarakat dan pemimpin, bersama laksanakan cara hidup Islam.

    ReplyDelete
  17. sy baca kak fatin tulis pun da bertakung air mata. kalau tengok betul2 mesti meleleh jugak air mata ni

    ReplyDelete
  18. Sebak bace post kak Fatin.. :'(

    ReplyDelete
  19. the day lepas tgk incident tu, sy menangis kot kat dalam kereta. on the spot.. berair je mata time tu. rasa macam nak jadi anak yg betul2 berjasa pada kedua ibu bapa. the least we can do is protecting them, n give them as much love as we could :')

    ReplyDelete
  20. Entry ni SANGAT menyentuh perasaan sy pg nie...
    Walaupun lg beberapa jam nak balik cuti semester,
    nk je drive balik dalam sekelip mata kerumah untuk jumpa my dad.
    thanks fatin, for this valuable entry... =)

    ReplyDelete
  21. Baca post-> air mata bertakung.
    Tengok video -> meleleh terus, mengalir cam sungai.

    ahaha
    hebat penulis post ni dan jugak pembuat iklan thai insurance ni.. haha

    ReplyDelete
  22. Dlm iklan first tu,
    dia sayang ayah dia sebenarnya.
    Tengok kecik2 dia happy dgn ayah dia.

    Ni pengaruh rakan sebaya kuat sangat la ni.
    Dah la membuli, ejek mak bapak orang lain.
    Memang kurang ajar.
    Kesian budak tu dan ayah dia.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts