Wednesday, August 22, 2012

have you ever think.

Assalamualaikum.

Something makes me cried in the car today. one of my relative just passed away few days before raya. i  don't really know him since we're just "bau-bau bacang". He left one widow and 9 sons. few days before he died, he said to his wife :

Arwah : ingat x berapa lama dah kita bersama?
Wife    : 45 tahun dah..
Arwah : sy.. kalau boleh taknak berpisah dengan awak..
Wife    : isk abg ni.. tak pernah terfikir nak berpisah dengan awak..
Arwah : iye.. hurm..

then they hug each other..

next few days he died.

semasa arwah meninggal dia masih sihat dan dia hanya pening dalam 10 minit, kemudian pergi menghadap ilahi sambil kepalanya bersandar di pangkuan isterinya.

kesembilan anak-anak lelakinya memgambil tanggungjawab memandikan, kafan,sembahyang jenazah, usung jenazah, letakkan jenazah di liang lahad. betapa beruntungnya arwah memiliki 9 anak lelaki yang kesemuanya tahu tanggungjawab sebagai anak2. Tidak perlu ukur kejayaan seorang ayah itu berdasarkan tahap pendidikan anak-anaknya. tapi ukurlah melalui keperibadian anak-anak dan pengetahuan mereka terhadap tanggungjawab mereka sebagai anak-anak.

saya kemudiannya terfikir.

sudah cukup sempurnakah tanggungjawab sy sebagai anak? adakah sy telah menjalankan tanggungjawab sy sebagai anak perempuan dengan betul?

beruntungnya lahir sebagai wanita, dosa pahalanya sentiasa ditanggung orang kesayangan. sebelum bernikah, dosa pahalanya ditanggung oleh ayahnya. apabila bernikah, dosa pahalanya ditanggung oleh suaminya.

kalau difikirkan.. tak sanggup sy tarik abah kesayangan ke neraka disebabkan dosa-dosa yang sy lakukan. Ya Allah.. harap2 taubat sy diterima Allah. 

hmm. 

sebenarnya nak update entry pasal raya. tapi sy rasa perkongsian ini lebih berbaloi. later sy update :)

till then, take care and selamat hari raya semua. maaf sekiranya ada tersilap bicara sehingga menyinggung mana-mana pihak. from the bottom of my heart, i'm truly sorry :')

17 comments:

  1. sedihnye meninggal mengejut macamtu.
    tapi tulah. Allah nak ringankan beban arwah.

    ReplyDelete
  2. terus berfikir sejenak???kannn..cukup ker??huhuu

    ReplyDelete
  3. dah ajal namanya.. kita yang hidup ni kena teruskan kehidupan sambil terus beramal mengharapkan keredhaanNya.. semoga arwah ditempatkan di tempat orang2 yang beriman dan beramal di sisiNya. Amin...

    p/s : jika takut utk mengheret orang tua kita ke neraka, kita sendiri kena menjauhkan perkara yang dilarangNya.. InsyaAllah :)

    ReplyDelete
  4. saya baca entri no trus bergenang air mata huhu :(

    ReplyDelete
  5. sy pun sm mcm tu jugak...ayah dn pk ck sy bru meninggal..few days before raya..:'(

    ReplyDelete
  6. Innalillah..smoga arwah berada d;m kalangan org2 yg soleh..amin

    ReplyDelete
  7. Assalam Fatin, terima kasih sudi singgah rumah auntie sebelum raya haritu hantar barang untuk anak auntie Najiha Elyani, sayang auntie x dpt nak borak lama sbb dah nak pi keje... ^___^, Suka tengok fotoshoot bersama Annas Easkey...Moga you all sukses selalu...

    ReplyDelete
  8. selamat hari raya dear ;) maaf salah silap eh

    ReplyDelete
  9. Apatah lagi saya anak derhaka ni. Tapi selalu je amik kesempatan mentang2 saya tau yg saya ni ank kesayangan babah ngn mama ;'(

    ReplyDelete
  10. Paling saya takut kalau saya buat salah yang pastinya ayah saya akan tanggung. Selamat hari raya FS :)

    ReplyDelete
  11. hmm, banyak yg kita tak sedar/ buat2 x sedar tp sepatutnye kite mmg kena sedar ..

    ReplyDelete
  12. selamat hari raya,

    masih belum terlambat bagi kita yang masih hidup nie.

    ReplyDelete
  13. selamat hari raya juga fatin..sy pun ade seorang kawan yg baru kehilangan suaminyer yg tercinta dmana mereka baru mendirikan rumahtangga pd tahun nie dlm bulan 6 or 7..bayangkan dlm sekelip mata shj kebahagiaan yg baru nak dibina tlh hilang..suaminyer telah dijemput Ilahi tanpa isterinyer langsung xtahu sakit arwah..:'(,Al-Fatihah..semoga kedua2 arwah ini dikalangan org2 yg beriman..

    ReplyDelete