jutaanku satu, kamu. (bahagian dua)

assalamualaikum.


|tahun 2003|

hari itu aku berdebar.
entah mengapa.
mahu saja aku bisikkan pada lubuk hati,
tenang saja.
menstruasi awal remaja.
biasalah.

sedang aku berkira-kira untuk
menyiapkan tugasan sekolah,
telefon rumah berdering.
biasanya akan aku biarkan saja.
umi pasti angkat.
bibik pun laju saja tangannya,
mungkin yang tercinta di seberang menelefon.

tapi.
deringan kali ini benar-benar merayu utk diangkat.
aku berdebar.
entah apalah agaknya.
aku angkat.

suara itu.
seperti aku kenal.
tetapi sudah matang bunyinya.
hampir 2 tahun aku tidak mendengar suara itu.
rindu.
sumpah aku rindu.

"hye" kataku.
"hye.. M ni. ingat sy lagi? "
*mana mungkin aku lupa kamu, dalam setiap helaian diari aku,
nama kamu yang paling banyak aku tulis. mana mungkin aku lupa.

"oh.. ingat.. dah lama tak dengar khabar.."
*sungguh. aku kekok dengan panggilan saya-awak. bukan dahulu
kita hanya gunakan aku-engkau? tapi tak mengapa,
kamu buat aku tersenyum :)

"iya.. sy ada sesuatu nak bagitahu awak.."
"apa dia? "
" i love u.. "
*jantungku terhenti. ya Allah.
"ahahahaha.. kelakar lah awak ni"
*aku cuba mengawal emosi. segala rasa berdebar aku salurkan
utk ketawa. lebih santai.
"mmm. happy April fool awak! sy main2 je. hehe"
" sy dah agak! dari dulu lagi awak suke main2 dengan sy kan?
geramnye!"
"dah kalau dah agak, tak payah la nak rase serious sangat. awak ni punnn.."
*aku lupa. hari itu 1 April 2003.
kalau boleh aku ambil foto aku tika itu,
muka yang merah sudah berubah menjadi biru.
kemudian hijau.
heh. iya aku tipu.
tapi aku tak tipu, yang aku malu.

hakikatnya, aku mahu sekali apa yang kau tuturkan itu benar.
hati aku terasa kecil sekali waktu itu.
tapi cepat2 ia mengembang semula.
hati aku bilang, bersyukurlah.
paling tidak, dia mencari aku setelah sekian lama.

kami bertukar nombor telefon bimbit.
dan saling berhubungan dari saat itu.
indah.
walaupun hanya teman,
setidaknya aku tahu.
bukan bulan saja yang berkehendakkan aku :)

|bersambung..|

p/s- 1) i've won asylla collection nye competition! thank you guys for voting.. alhamdulillah.. syukur :)
2) esok test culture. need to revise tonite. wish me luck ya!
3) esk petang ada shoot untuk tv lagi. it's for Laura Ashley :)

Comments

  1. mcm bace cerpen..menarikkk =p
    smbung ye ;)

    ReplyDelete
  2. kak fatin dah boleh jadi penulislah..hehehe..entri nie walau berpuluh,ribu,juta sekalipun tetap nak baca..=)

    ReplyDelete
  3. terbaek la fatin...^_^
    kita tunggu sambungan ni..

    ReplyDelete
  4. sangat sweet...!!

    and congrats on winning the competition..!









    PrettySugar - cakes, cupcakes, cookies

    ReplyDelete
  5. im looikee...

    very very intersting..

    sempoi sangat baca..

    ReplyDelete
  6. kisah cinta yg menarik..rindu kak fatin berbalas tu..congrats menang competition tu..u deserve it! :)

    ReplyDelete
  7. thanks tau korang!
    ingatkan tade org nak bace.. sy tulis pun utk diri sendiri bace sebenarnye. eheh.
    thanks a lot!!

    ReplyDelete
  8. congrates kak fatin!:)

    btw,so sweet kan cakap i love you mcm tu.hehe...nk bca seterusnya:)

    ReplyDelete
  9. hehe. cool je kene april fool =)
    next.

    ReplyDelete
  10. best sgt! congrates sbb menang fatin!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts