Thursday, March 24, 2011

rupa itu bonus atau satu ujian?

assalamualaikum.

sy tak pernah suka orang yang suka buat assumption awal2.
kiranya seperti, first impression.
tak adil bukan?
walaupun anda rasa naluri anda mmg sentiasa betul,
kita harus tahu.. setiap manusia itu berbeza.

as a business student, i've learned about physical characteristic of leader.
tang tuh pun sy tak berapa setuju.
must be tall, always smile, bla..bla..
Tuhan ciptakan setiap insan itu berbeza.
malahan, kembar juga berbeza sifat mereka.
jadi, adakah seseorang yang rendah, hitam, rambut kerinting negro
itu jahat?
begitu mudah untuk manusia menilai.

kalau sekalipun kita tak suka fizikal seseorang,
mind your own business.
tak perlulah sampai heboh2 kan kepada orang lain
tentang seseorang itu.
budak kat kelas td.. dahi dia jendul betul!
*gelak2 gedik sambil rasa paling hot/hensem.
budak yang dikata jendul itu pula sentiasa beranggapan baik terhadap kita.
evil betul kan.

tak cantik dimata kita tak semestinya buruk dimata yang lain.
fikirlah, secantik-cantik lisa surihani pun ada yang kata dia biasa2 saja.
meaning, different people hav different peception towards someone.
yang cantik, kagumlah dengan ciptaan Allah.
yang kurang cantik dimata kita, ingat, mereka mungkin ada
kelebihan lain yang kamu mungkin tak tahu.
kelebihan itu adalah kecantikan mereka.

sy rasa isu sebegini mmg takkan ada penghujungnya.
yang pasti, muhasabah diri.
pada saya, setiap orang punya kelebihan masing2.
usahlah fikir yang rupa itu bonus.
rupa juga boleh menjadi ujian dari Allah s.w.t.
segala yang ada hanya pinjaman.
kita sebagai manusia hanyalah diberi tanggungjawab untuk menjaga
dan menguruskannya.
jadi, tiada apa yang perlu dibanggakan pada mereka2 itu.

teruskan mencintai diri anda sendiri.

dan pada yang suka menilai.
teruskanlah.
dan kalau apa yang kamu kutuk itu nanti terjadi pada zuriat kamu,
apa yang akan kamu lakukan?


fikir2kan.
maaflah kalau ada yang terasa.
tapi ini random dan sy mmg tak suka org yg menilai.
it hurts to some people.

gudnite :)

21 comments:

  1. setuju!
    don't judge a book by its cover
    phrase tu jelas2 ajar kita supaya jangan menilai orang melalui paras rupa mereka.
    setiap orang ada kebaikan dan kelemahan masing-masing. :)

    ReplyDelete
  2. betul! Baru je buat entri tentg isu kesempurnaan dan kecantikan ni. Sila baca ye^^

    http://halusinasi90.blogspot.com/2011/03/aku-ada-eye-bag-semulajadi-tau.html

    ReplyDelete
  3. betol !

    sume org mesti nk pndang rupe jep..

    pndang hati tuh lg bagus kan..

    ReplyDelete
  4. betul! i juga bersetujuuu =))

    ReplyDelete
  5. kadang2 manusia ni memang suka KEJAM x bertempat...

    ReplyDelete
  6. cantek itu sbjektif. x gne klau cantek rupa..tpi peribadi x cantek. ianya perlulah seimbang. agree wif u. sume tuh hnya pinjaman. kte kne mnsyukuri stiap kurniaan Allah. :)

    ReplyDelete
  7. suka juga ! sangat setuju.btw,kak fatin budak SMART eh ? kia SABS dulu teheeee :) duduk kuantan eh ? nanti nak jumpa la boleh ? hehe

    ReplyDelete
  8. Well my dear Fatin, I couldn't agree with you more darling. entry yg menarik. :)

    ReplyDelete
  9. mungkin rahmat.
    nak cantik jugak :(

    ReplyDelete
  10. awesome sis...gud job..agree with u..

    ReplyDelete
  11. glad that u agreed with it. u guys mmg org yg berfikiran sivik! it's good to know that there're people like u guys :))

    ReplyDelete
  12. totally agree...bgos la fatin bfikiran sebegituh...sumenyer pinjaman dari Ilahi..kalo kita kutuk mknanywer kita kutuk ciptaan Allah swt..berani ker?

    ReplyDelete